Strona główna Przewodnik po stronie Rejestracja i logowanie Nasza społeczność Terminarz Muskie.pl Pliki do zaladowania Noty prawne Pytania i odpowiedzi Wyszukaj w muskie.pl Adresy, nazwiska, kontakt
 
Wędkarstwo Podysdkutuj o wędkarstwie Galeria Fotograficzna dla wędkarzy Wędkarskie pamiętniki Sklep wędkarski Muskie Internet wędkarski
 
 
Rady dla nowicjuszy Wędkarstwo spławikowe Wędkarstwo gruntowe
Wędkarstwo spinningowe Wędkarstwo muchowe Wędkarstwo podlodowe
Ryby spokojnego żeru Ryby drapieżne Ryby krainy pstrąga
Przewodnik po łowiskach Porady taktyczne Fortele i tricki
Warszatat wędkarski Przynęty narozmaitsze Sprzęt i wyposażenie
Wędkarskie reportaże Publicystyka wędkarska Nasze próby literackie
Najnowsze informacje Impresy wędkarskie Strony reklamowe w Muskie.Pl
 
Kurs Produkcji Woblerów * 7 Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Jacek Jóźwiak   
Tajemnice malowania. Różne farby i techniki malarskie, rola starannego suszenia po nałożeniu każdej warstwy. Truizmy i rzeczy oczywiste - a przede wszystim o tym, że pośpech i niecierpliwość może zepsuć efekt wszystkiego, co się zrobiło do tej pory. Kurs Produkcji Woblerów

Malowanie to proces długotrwały. Trwa kilka dni i przekonuje, że warto woblery produkować partiami po kilkanaście sztuk. Bez względu na farby używane do nakładania barw, każda warstw musi bardzo dokładnie wyschnąć przed nakładaniem kolejnej. Przed nałożeniem pierwszego koloru, należy starannie zaszpachlować wszelkie nierówności i po wyschnięciu szpachlówki wyrównać oraz wyszlifować cały korpus, a następnie przetrzeć go lekko wilgotną szmatką i znów poczekać na wyschnięcie.

PlakatówkaPierwsze swoje woblery malowałem zwyczajną plakatówką, którą wkrótce zmieniłem na profesjonalną temperę do malowania artystycznego na drewnie. Farba ta pozwala na kolorowanie woblerów we wzory kontrastowe - jak na pierwszym rysunku na marginesie - ale każdy wytwórca z odrobiną plastycznego wyczucia może uzyskiwać dzięki mieszaniu farb na korpusie i umiejętnemu dodawaniu wody, może uzyskiwać przejścia tonalne, gradientowe, bardzo podobne do malowania sprajem.

Tempery nie nakłada się cieniutkimi warstwami, ponieważ zbyt gruba podczas wysychania ma tendencję do pękania, łuszczenia się i brzydkiego mieszania kolorów. Farba ta schnie bardzo długo, trzeba więc z kolejną warstwą poczekać co najmniej dobę, zaś przed nakładaniem powierzchniowej warstwy lakieru czy żywicy nawet 48 godzin.

Większość wytwórców korzystających z tempery, przed kolorowaniem gruntuje korpus bielą tytanową. Po nabraniu wprawy i opanowaniu techniki malarskiej kompletny wzór uzyskuje się na jednej warstwie (poza gruntem). Wzorek pokazany na Jóźwiaczym jaju przyniósł mi wiele szczupaków oraz kilka sumów powyżej 10 kg. Warto powielić go w kilku odmianach barwnych.

Powłoka wierzchnia

Pisałem już, że najznakomitszą powłokę wierzchnią uzyskuje się, nakładając na korpus kilka warstw dwuskładnikowej żywicy do lakierowania wędzisk, osobliwie omotek. Niezłe są także - ale bardzo trudno dostępne w Polsce - lakiery do konserwacji klejonych z tonkinu muchówek. Dużo gorsze - ale w skrajnej ostateczności do zastosowania - są także powłoki z lakieru nitro, trzeba jednak pamiętać o tym, że trzeba nałożyć kilkanaście bardzo cienkich warstw. Niestety, odrobina wilgoci, która dostanie się pod ten lakier spowoduje natychmiatowe pękanie powłoki, gnicie woblera, łuszczenie się i odbarwianie. Lepszy więc wydaje się bezbarwny lakier acetonowy do paznokci. Zarówno nitrówka, jak i lakier acetonowy, to ostateczność.

Jeśli nie ma się dostępu do tranparentnych żywic do budowy wędzisk czy konserwacji wędek bambusowych, można skorzystać z różnego rodzaju lakierów do parkietów. Kilka cienkich warstw stworzy bardzo twardą, gładką, przezroczystą powłokę.

Powłokę wierzchnią powinno się nakładać zawsze, bez względu na rodzaj barwników służących do kolorowania korpusów. Należy jednak uważać, by lakier powierzchniowy nie był oparty na substancji rozpuszczającej farby barwiące. Brak tej troski może spowodować zwarzenie się farb i bezpowrotne zniszczenie wzorów.

Farby modelarskie

MetalikMają niezwykłe, interesujące kolory. Są wśród nich farby metaliczne - srebrzysta, złocista, miedziana, a także farby fluo, od jasnej żółci przez zielenie, pomarańcze, po czerwień. W sklepach modelarskich można kupić farbki w maleńkich puszeczkach. Dostępne są farby firmy Humbrol, Revell oraz przemyskiej Astry. Są podobnej jakości, ale ich skład jest nieznacznie odmienny, stąd rada, aby używać do kolorowania korpusów farbek tej samej firmy oraz rozpuszczalników i rozcieńczalników.

Wszystkie farby modelarskie dostępne są w wariantach połyskującym i matowym. Jako że warstwę wierzchnią stanowi błyszczący lakier, ja sam preferuję farbki matowe.

KropkowanieTak jak na modelach statków i samolocików, nie poleca się mieszania farb. Nakłada się je warstwami i czeka na całkowite wyschnięcie przed nałożeniem kolejnego wzoru. Tu ciekawostka - w czystej wodzie jezior pomorskich oraz w klarownych rzekach bardzo łowne okazały się woblerki malowanie w wojskowe barwy ochronne z białym lub żółto-flurescencyjnym okiem. Interesująca jest możliwość uzyskiwania wzoru łuski, dzięki nałożeniu na boki przynęty kropek kontrastowego koloru.

Spraje

SprajNajbardziej rewelacyjne i dające największe możliwości jest malowanie korpusów za pomocą farb w spraju. A jest ich wiele rodzajów i dostępne są chyba wszystkie kolory, od metalików, przez farby fluo, po całą gamę podstawowych i pośrednich kolorów.

Aerozol pozwala na uzyskiwanie bardzo cienkich, szybkoschnących warstw oraz na przejścia tonalne między wszystkimi kolorami. Ja najchętniej kupuję lakiery przeznaczone do pokrywania karoserii samochodowych, w tym koniecznie biały mat, który służy mi do zagruntowania korpusów. Gruntowanie na biało pozwala na uzyskanie intensywnych barw ostatecznych. Sprajem można malować niemal taśmowo. Rozkładam na stole warsztatowym gazety, gazetami lub papierem pakowym albo płachtą malarską osłaniam także ściany i pokrywam podłogę, następnie za pzednie uszko zawieszam kilka czy kilkanaście woblerów na drucie, zaś drut kładę na specjalnych widełkach.

StojakNatryskiwać należy najpierw od strony brzusznej. Przyjęło się to robić jasnymi kolorami - żółcią, bielą, jasną zielenią i błękitem, także barwami fluo - ale niekiedy warto pomalować korpus "na odwyrtkę", pamiętając o tym, że jasny brzuch u wszystkich ryb jest przykładem mimikry, przyjmowania barw ochronnych. Wszak jasny brzuch jest mało widoczny na tle nieba, zaś ciemny grzbiet zlewa się z barwą dna. Muszę przyznać, że malowanie brzucha na ciemny granat, a grzbietu na biało dawało mi bardzo łowne woblery, choć wyglądały one zgoła paradoksalnie. Trzymam się więc na ogół tradycji.

Po natryśnięciu brzuszka, przekładam drut na drugą stronę i bez czekania na wyschnięcie pierwszego natrysku, maluję grzbiet. Bardzo często od strony brzusznej - z przodu woblera - natryskuję czerwoną plamkę. Oko domalowuję pędzelkiem z delikatnej sierści, a jeśli uda mi się kupić, to naklejam przed nałożeniem warstwy wierzchniej samoprzylepne oko holograficzne. Bardzo lubię wszelkiego rodzaju "tygryski", więc także pędzelkiem - po całkowitym wyschnięciu warstwy natryskiwanej - domalowuję paski i inne wzorki.

Używanie wzorników

WzornikSwojego czasu zastanawiałem się, w jaki sposób przemysłowi producenci woblerów uzyskują okoniowe paski na korpusach - z pięknym przejściem tonalnym, niejako wtopione w barwy boków i grzbietu. Rozwiązanie wypatrzyłem w jakimś niemieckojęzycznym tygodniku wędkarskim, gdzie podawano sposoby na uatrakcyjnienie fabrycznych przynęt.

Niemieccy majsterkowicze radzili, by z twardej tektury lub tworzywa sporządzić specjalny wzornik, nasunąć go nad korpus woblera i natrysnąć odpowiednim kolorem farby w spraju.

Wzornik może być płaski lub półokrągły - efekty natrysku będą wówćzas odmienne.

Aby natomiast otrzymać na korpusie równiutki wzór łuski wystarczy kupić letnie, cienkie rajstopy damskie, włożyć w tkaninę korpus, naciągnąć ją, natrysnąć od strony grzbietowej metalicznym sprajem, bardzo cieniutko, poczekać na wyschnięcie i wyjąć woblera z rajstopek. Będzie cool... Koniec

 
Teksty Jacka Jóźwiaka za zgodą autora..
Copyright Muskie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.